Jag stod någonstans i Haarlem utanför Amsterdam i en återvändsgränd och såg förtvivlat på hur allt jag ägde satt fast i ett stort släp. Min käre man försökte backa in på en liten tvärgata för att kunna vända om, men så fort han började köra kom det cyklar, fotgängare och bilister som letade parkering, och det kändes som att vi aldrig skulle komma därifrån. Han hade aldrig ens kört med släp innan, och jag hade inte körkort. Hur i hela friden hamnade vi här?

Till slut började jag gråta, för om vi inte kom loss snart skulle vi missa färjan till Newcastle, vilket betyder att vi skulle också missa färjan tillbaka och förlora 5000 kr helt i onödan. Släpet hade vi inte kunnat lämna tillbaka i tid till hyrfirman så vem vet, de hade kanske inte gett tillbaka depositionen på 10 000 heller…

Dessutom visste jag inte riktigt vem man ska ringa när man är i Amsterdam och tvingas överge sin bil och allt sitt bohag på en liten gata. En flyktig tanke sa mig att jag hade ju faktiskt alternativet att bara gå därifrån och ta in på hotell, maxa mitt kreditkort och sedan lösa problemen i framtiden, men jag slog bort den.

Som tur var löste det sig till slut, jag frågade en trevlig kille som gick förbi om han kunde backa med släp och hans svar var: ” Inga problem, jag har jobbat inom bygg och backat alla möjliga fordon”. Tack och lov! Han backade oss hela vägen ut. När vi kom ut på stora vägen och jag insåg att vi skulle hinna till färjan bröt jag ihop totalt. Jag satt och storbölade och folk som såg mig måste ha trott att något fruktansvärt inträffat. Det hade bara nästan inträffat något fruktansvärt, men det gav samma effekt på mig. Det var faktiskt riktigt traumatiskt.

Det var någon gång den dagen som jag tänkte att det hade varit väldigt bra om det fanns en bok eller något man kunde läsa om hur man bär sig åt för att flytta utomlands. Under hela vår planeringsfas innan vi flyttade till Edinburgh så var det oerhört mycket som skulle fixas, men när man googlade fick man aldrig några vettiga svar. Eller, i alla fall fanns de vettiga svaren utspridda på mängder av olika hemsidor och forum, och det var jobbigt att sålla! 

Därför innehåller den här bloggen allt jag har lärt mig av att flytta utomlands. I skrivande stund har vi bott här i snart ett år och har hunnit bearbeta allt och både lärt oss vad vi kunde gjort bättre men också vad vi gjorde rätt. Alla länder är ju så klart olika, men det finns ändå en hel del generella tips man kan tänka på som kan underlätta och göra det så smidigt som möjligt.

Min förhoppning är att den här bloggen kan hjälpa någon på något sätt med sin flytt. Vi har varit testkaniner för allt jag skriver om och om life hacks och praktiska tips är din cup of tea så kommer du nog att gilla den!

 

 

 

Kommentera

Publiceras ej