När man flyttar är ett utmärkt tillfälle att tänka över sitt liv ordentligt. Vilka vanor vill du ha kvar och vilka vill du göra dig av med? Och framför allt, vilka nya vanor vill du skapa?
 
Vanor du vill ha kvar
 
Det kanske låter löjligt, men det kan vara värt att skriva upp vanorna du vill ha kvar. Om du till exempel tycker att tacofredag är en underbar tradition, skriv ner den så att du inte glömmer det! (Ok, tacos är väl inget någon svensk någon kommer glömma, det var bara ett exempel!). När man flyttar, och speciellt när man flyttar utomlands så blir allt annorlunda, och det är lätt hänt att man glömmer bort att göra sådant som man brukar. Träning var en sådan sak för mig, och jag kan säga att när man väl slutat med en vana så kan det vara väldigt svårt att börja! 
 
Här är några vanor jag hade när vi bodde i Sverige och som typ aldrig blir av här: 
- Göra våfflor och pannkakor
- Gå ut och äta innan vi veckohandlar
- Bada i badkaret
- Bada fotbad
- Baka fröknäcke
 
Jättekonstigt, för jag gillar alla dessa grejer, men eftersom jag tappat vanorna helt blir det aldrig av! Jag har helt enkelt glömt bort dem fram tills nu! 
 
Vanor du vill bli av med
 
Vilka ovanor har du? Är det att du äter onyttigt, röker eller går och lägger dig för sent? Bestäm dig för att inte ta med ovanan till ditt nya boende. I ditt nya land äter du bara nyttigt, röker inte och går alltid och lägger dig 22:30, aldrig senare. Se det som en kul grej, tänk när du kan säga "Jag har bott i X i ett år, och sedan jag flyttade dit har jag inte druckit en enda energidryck". När det har gått ett tag blir detta motivation i sig, för det är mycket roligare att inte ha haft ett enda återfall än att säga "Jag har bott i X i ett år, och sedan jag flyttade dit har jag bara druckit tre energidrycker". 
 
Vanor du vill skaffa
 
Här kommer ett podcast-tips! Om du inte har upptäckt den ännu, lyssna på podcasten "Happier". Där finns massa härliga tips på nya vanor att skaffa och hur du kan bevara dem. Det finns också massa bra videos på YouTube på ämnet. 
 
En grej jag gillar är så kallad "Habit stacking". Idén är att om du börjar med en ny vana så stapla den på en vana du redan har. Till exempel om du vill träna oftare så kan du bestämma att du aldrig går in i duschen utan att ha tränat fem minuter, eller om du vill dricka mer vatten så kan du bestämma att varje gång du sätter på en kanna kaffe så dricker du ett glas vatten medan kaffet rinner ner. 
 
Nya vanor är också mycket lättare att skaffa när man flyttar och byter miljö, men se till att du börjar med dem på en gång, annars är det som att du bjuder in andra vanor som du inte ens medvetet har valt! Det är för sent att få fördelen av flytten efter en månad, du behöver börja med dina nya vanor direkt! 
 

Kommentera

Publiceras ej